Interview Vera de Backker

Dag Vera, kun je wat vertellen over je laatste prentenboek “Beer en de Honingboom”?

Het gaat over Beer die droomt van een honingboom, zo echt dat hij er heen wil. Onderweg vragen zijn vrienden om hulp, maar Beer moet naar die boom en heeft geen tijd. Eenmaal bij de boom is die nog mooier dan in zijn droom. Alleen als hij de honing eruit wil halen komen miljoenen boze bijen uit de boom. Beer schrikt zo, hij tuimelt achterover en doet al rollend naar beneden alle klusjes voor zijn vrienden. En als beloning krijgt hij honing!

Illustratie uit Beer en de honingboom, Vera de Backker, 2017, Vries Brouwers
Illustratie uit Beer en de honingboom, Vera de Backker, 2017, De Vries-Brouwers

Het verhaal was een idee van Jeroen Schipper (auteur). We hebben wel samen een beetje aan het verhaal zitten schaven. Jeroen Schipper en ik geven ‘voorleesconcerten’ in bibliotheken en op scholen. Via de Schrijverscentrale (www.deschrijverscentrale.nl) worden we vaak ingehuurd en zelf zoeken we ook steeds naar plekken om op te treden.

Welke plek hebben prentenboeken in jouw oeuvre?

Prentenboeken hebben een grote plek in mijn oevre. Ik heb er inmiddels 49 geïllustreerd, waaronder ‘Het geheim van Joris en Draakje’, ‘Toeloeloe en Harrie ontdekken hun eiland’ en ‘Beer en de honingboom’.  Ik heb zelf 15 boeken geschreven, waaronder kleine boekjes: 5 maan-roos-vis boekjes, ‘Bij Koosje in de boom’, ‘Koosje en de regenboog’ en ‘Het feestje van Rira Regenboogvis’ en grote prentenboeken: ‘Oh,oh wat een vriend’, ‘Het geheim van Ger’ ‘Koosje Koala’, ‘Dikke vriendjes’, ‘Er is er een jarig’, ‘Eerste woordjes aanwijsboek,’ en ‘Zeg kleine grutto wat zoek jij toch?’

Een overzicht van boeken die Vera de Backker heeft geschreven en geïllustreerd vind je op haar eigen website www.veradebackker.nl.

Hoe ga je te werk bij het schrijven en illustreren van een prentenboek? Kun je jouw werkproces toelichten?

Bij de eerste boeken begon ik met een hoofdfiguur die van alles ging beleven zoals ‘Ger de miereneter’ in ‘Oh oh wat een vriend’. Ik wilde zelf graag een hond en in dat boek vindt Ger een hondje, maar dat hondje groeit uit tot een beer! Ik heb altijd veel ideeën en inspiratie en te weinig tijd om alles te maken. Als ik samenwerk gaan we vaak brainstormen en hebben we binnen de kortste keren ook heel veel ideeën!

illustratie vera de backker
Van schets…

Als ik zelf schrijf ga ik gelijk schetsen en maak ik de tekst later. Maar heel vaak heb ik samen gewerkt met een schrijver en bedachten we samen het verhaal, daarna ging de schrijver schrijven en ging ik aan de hand van de tekst illustreren. En soms heb ik een verhaal gekregen van een schrijver wat al af was en ging ik dat illustreren.

illustratie vera de backker
…. naar illustratie
Welke illustratietechnieken gebruik je?

Ik gebruik vooral gouache verf en vul dat aan met kleurpotlood, krijt en pastelpotloden. Heel soms werk ik met acrylverf voor illustraties of op de iPad.

In het begin werkte ik met aquarelverf. Max Velthuijs adviseerde mij om gouache te gebruiken omdat ik graag doorschilder in mijn werk. Vanaf die tijd werk ik met gouache. Inderdaad heel fijn materiaal en langzaam maar zeker kwam er potlood en krijt bij. Acryl gebruik ik voor mijn schilderijen, maar af en toe ook voor illustraties. En de iPad sinds 2016 voor ‘Toeloeloe en Harrie’. Dat vind ik ook leuk, maar werken op papier heeft toch mijn voorkeur.

Wat zijn echte leermomenten geweest?

Die zijn er steeds opnieuw. Ik heb vooral in het begin veel geleerd bij uitgeverij Zwijsen, over hoe je een boek maakt en hoe je je werk moet aanleveren, echt de basis. Daarna was het bij Gottmer ook weer leerzaam. Ik mocht gaan samenwerken met Karen van Holst Pellekaan als schrijfster. Dat was ook heel leuk. De dierenserie maken voor de KNNV was ook heel leerzaam, omdat ik toen veel met waarneming moest werken en echte natuur moest tekenen. Naast het leren tekenen van de dieren leerde ik ook over die dieren, dingen die ik nog niet wist, ook leuk!

Je hebt ook veel educatieve boeken geïllustreerd? Is dat anders dan het illustreren dan een prentenboek?

Dat waren veel educatieve prentenboeken dus dat ligt wel heel dicht naast elkaar.

Bijvoorbeeld voor de Bino-boeken kregen we thema’s mee, maar de invulling was helemaal aan ons (Marcel van Driel en mij). Het werden dus verhalen die ook precies als een prentenboek gemaakt werden.

Ik heb ook educatieve boeken voor volwassenen geïllustreerd, dat is wel heel wat anders. Dan zijn de illustraties alleen een verluchtiging of verduidelijking.

Vera leest samen met Bino...
Vera leest samen met Bino…
Aan welk boek, auteur en/of uitgeverij bewaar je de beste (of leuke) herinneringen en op welke ben je het meest trots?

Uiteraard was het wel heel tof om het eerste boekje te maken voor uitgeverij Zwijsen, dat was er één uit een serie. In die tijd gaven ze bij elke serie die uitkwam een klein feestje met iedereen die daaraan had meegewerkt, dat vond ik heel bijzonder. En elk jaar was er een jaarfeest met alle medewerkers. Erg leuk om heel veel collega’s te ontmoeten.

In die tijd ben ik ook naar de Kinderboekenbeurs in Bologna geweest met twee collega’s van Zwijsen. Wij dachten wel toen we al die boeken zagen, hier komen wij toch nooit tussen…Maar een jaar later lag mijn prentenboek ‘Oh oh wat een vriend’ daar op de beurs en werd het in 5 talen gedrukt. 

Verder vind ik wel elk nieuw boek weer een cadeau en heb ik met heel veel leuke mensen samen gewerkt. Eigenlijk is juist die afwisseling wel erg leuk, verschillende uitgeverijen en verschillende auteurs, het heeft me heel veel gebracht!

Op dit moment vind ik het werken met ‘Beer en de honingboom’ echt heel erg leuk, die voorleesconcerten zijn wel het leukste wat ik tot nu toe heb gedaan.

Vera Backker en Jeroen Schipper geven voorleesconcerten voor Beer en de honingboom
Vera de Backker en Jeroen Schipper geven voorleesconcerten voor Beer en de honingboom
Heb je zelf een aantal favoriete prentenboeken?

‘Kikker is verliefd’ van Max Velthuijs, ‘Een ijsbeer in de tropen’ van Hans de Beer, Charlotte Dematons ‘Nederland’ en ‘Op zoek naar de zomer’ van Nicolas van Pallandt.

En illustratoren en schrijvers?

Max Velthuijs is een favoriet van mij en ik ben ook twee keer bij hem geweest, dat was erg leuk, veel van geleerd ook. Charlotte Dematons is ook een favoriet van mij, haar Sinterklaas- en Nederland boek zijn echt geweldig. Wij hebben elkaar ontmoet bij een signeersessie in de Bijenkorf jaren geleden en sinds die tijd hebben we leuk contact. Van haar heb ik ook veel geleerd over het illustreren.

Max Velthuijs en Dick Bruna spreken me heel erg aan vanwege de eenvoud en mooie vormentaal. Ook het kleurrijke spreekt me nog steeds aan. Bij Charlotte is het ook kleurrijk, maar daar vind ik het juist mooi dat er zoveel te zien is! Zelf hou ik eigenlijk wel van beide, ik begon met de eenvoud maar bij Beer is er juist van alles te zien. En verder is het dat me soms iets raakt in het werk, dat is niet uit te leggen. Zoals ‘Op zoek naar de zomer’, dat vind ik nog steeds zo’n mooi boek, daar raak ik nooit in uitgekeken, het raakt me.

Jean Dulieu, schrijver en illustrator van de Paulus-boekjes, is echt een favoriet uit mijn jeugd. ‘Paulus en Wawwa’ is mijn favoriete boekje van die serie!

Ben je momenteel weer bezig met een nieuw prentenboek? Kun je al een tipje van de sluier oplichten?

Ik ben bezig met een boek over 2 ruimte wezentjes die, onafhankelijk van elkaar, met hun ufootjes op pad gaan, in een storm raken en op een heel andere planeet terecht komen…

Heb je tot slot nog (meer) tips voor beginnende schrijvers en illustratoren (van prentenboeken)?

Toen ik begon heb ik heel wat uitgeverijen bezocht (zo ging dat toen) en kreeg ik steeds een afwijzing omdat ik nog niets had uitgegeven. Ik maakte steeds nieuwe dingen en uiteindelijk zei een van die uitgevers: ‘ga naar een educatieve uitgeverij die hebben veel werk en wie weet lukt dat’. Dat heb ik gedaan en bij Zwijsen hadden ze inderdaad werk voor mij en heb ik mijn eerste boekjes geïllustreerd en ook mijn eerste prentenboek gemaakt voor Elzenga (toen onderdeel van Zwijsen). Dus bij educatieve uitgeverijen beginnen is een tip.

Wat vooral belangrijk is dat je plezier in je werk hebt en steeds weer doorgaat met nieuwe dingen maken. Het is een mooi vak en voor persoonlijke tips kun je altijd bij mij langs komen.

Wil meer weten over Vera de Backker en haar werk? Neem dan eens een kijkje op haar eigen website.

Pin It

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *